Blogger Layouts

Pages

Followers

Sunday, September 16, 2012

DOA...





Salam ceria dan selamat pagi...eemmm dah pukul 1.20 pagi
Mata sudah memberi isyarat agar direhatkan.
Malangnya fikiran masih melayang-layang teringatkan sesuatu..




Setiap manusia punya impian dan kehendak..namun tidak semuanya dimakbulkan sang Pencipta.
Maka sentiasalah berdoa..jangan putus asa dalam mengharapkan impian tercapai..Allah suka kepada hambaNya yang berdoa..Mintalah apa sahaja Insyaallah pasti dikabulkan.Cepat atau lambat itu adalah kemahuanNya.




Jom kita lihat pengertian DOA....

Doa  bererti ibadah atau menyembah. Sebagaimana firman Allah:

 
Dan jangan kamu berdoa (menyembah) selain Allah, sesuatu yang tidak memberi manfaat dan mudharat kepadamu...
(Surah Yunus ayat 106)

b. Doa yang bererti Istighathah (meminta tolong). Seperti Firman Allah:

  
...dan minta tolonglah kepada saksi-saksimu (sekutu-sekutumu) selain Allah jika kamu orang-orang yang benar.
(Surah Al-Baqarah ayat 23)
c. Doa yang bererti As-Sual (memohon), Seperti Firman Allah:

  
...mintalah kepadaKu, akan Ku perkenankan pintamu...
(Surah Al-Mukmin ayat 60)
d. Doa yang bererti An-Nidaa' (panggilan). Seperti Firman Allah:
 
Iaitu pada hari DIa memanggil kamu...
(Surah Al-Isra' ayat 52)
e. Doa yang bererti Ath-Thana' (pujian). Seperti Firman Allah:
 
Katakanlah Pujilah Allah atau Pujilah Ar-Rahman...
(Surah Al-Isra' ayat 110)
f. Doa yang bererti Al-Qaul (ucapan). Seperti Firman Allah:
 
Ucapan mereka di dalamnya ialah: Maha Suci Ya Allah...
(Surah Yunus ayat 10)
http://doaharian.blogspot.com/  )

Doa ketika ditimpa sesuatu yang tidak disukai 



Allah sudah mentakdirkan (menentukan) sesuatu yang dikehendakinya.

"Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih disukai oleh Allah dari mukmin yang lemah. Kedua-duanya baik. Bersungguhlah melakukan perkara yang bermanfaat kepadamu. Minta tolonglah kepada Allah dan jangan lemah.

Apabila kamu ditimpa sesuatu kesusahan, jangan berkata: 'Seandainya aku berbuat begini..dan begitu..' tapi berkatalah: 'Allah sudah mentakdirkan (menentukan) sesuatu yang dikehendakinya'. Sesungguhnya perkataan 'Kalau/seandainya' akan membuka pintu bagi gangguan syaitan".

Sesungguhnya Allah suka kepada mereka yang berdoa....
Jangan malas ye..:)

Setakat ini dahulu perkongsian ilmu..yang baik itu datangnya daripada Allah dan yang buruk itu datangnya daripada saya sendiri.Wassalam..






"sygana" "kongsi" cerita

Wednesday, September 12, 2012



Sekarang ni peperiksaan UPSR sedang berlangsung..maka ramailah ibu bapa yang tidak keruan..
Begitu juga para guru..Doa tidak putus-putus dibaca...memohon agar kejayaan menyebelahi anak-anak.
Selepas UPSR ,peperiksaan SDEA pula menyusul.
Belum merdeka lagi kata mereka...moga anak-anak didikku beroleh kejayaan yang gemilang.

Amalan ini boleh kita laksanakan bersama tak kiralah semasa peperiksaan atau tidak.


Ini sahaja untuk hari ini...sampai jumpa lagi..



"sygana" "kongsi" cerita



Assalamualaikum..salam 1 Malaysia
Lamanya saya tidak menulis diruangan kesayangan ini.
Hari ini,terasa nak menulis pula..itu pun setelah membaca blog PPAD...hehe

Mari kita baca nukilan ini yang saya ambil daripada rakan untuk dikongsi bersama..


Cinta Allah Terhadap Hamba-Nya

Ketika kita mengeluh: “hmm.. aku lelah sekali.”
Allah menjawab: “dan Kami jadikan tidurmu untuk istirahat.” (QS. 78:9)

Ketika kita mengeluh: “beratnya cobaan ini, aku tidak sanggup.”
Allah menjawab: “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya…” (QS. 2:286)

Ketika kita mengeluh: “gelisah yaa.”
Allah menjawab: “…ingatlah, hanya dengan mengingat Allah-lah hati menjadi tenteram.” (QS. 13:28)

Ketika kita mengeluh: “apa yang aku buat ini semua sia-sia?”
Allah menjawab: “Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan seberat dzarrah pun, niscaya dia akan melihat (balasan)nya.” (QS. 99:7)

Ketika kita mengeluh: “tak ada seorang pun yang menolong aku.”
Allah menjawab: “Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Ku perkenankan bagimu.” (QS. 40:60)

Ketika kita mengeluh: “aku sangat sedih…”
Allah menjawab: “Janganlah kamu berduka cita, sesungguhnya Allah beserta kita.” (QS. 9:40)

Masyaallah... Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

--- "KATA-KATA HIKMAH"



"sygana" "kongsi" cerita

Saturday, April 7, 2012



Istighfar  memurahkan rezeki. 
 Jangan dianggap rezeki itu hanya dalam bentuk wang ringgit atau harta benda. Tetapi ia juga termasuk kesihatan, umur, kasih sayang dan anak-anak. Sedekah tidak semestinya dalam bentuk wang ringgit. 
 Sedekah juga termasuk: 
1. Tuturkata/percakapan yang baik.2. Memberi salam.
3. Memaniskan wajah. 
 

Juga terutamanya kepada ahli keluarga.
 
Rasulullah SAW pernah bersabda, 
"Kamu senyum sahaja pun sudah menjadi sedekah."Terdapat juga suatu syair Arab yang berbunyi :  
"Nak buat baik, sangatlah mudah, Maniskan wajah, lembutkan lidah." 
Maka setelah diberi peringatan oleh Rasulullah SAW marilah kita bertafakkur dan bermuhasabah diri-diri kita. 
Sekiranya terdapat sifat-sifat buruk yang boleh menjerumuskan kita ke dalam api neraka itu, maka eloklah kita mengubah sikap kita dari sekarang. 



"sygana" "kongsi" cerita



Assalamualaikum...


Lama saya tidak menjenguk dan menulis di blog ini.
Bukan lupa ,cuma agak sibuk kebelakangan ini.
Marilah kita kongsi dan fahami coretan ini..


Allah Adalah Segalanya

Bila engkau letih dan hilang semangat dalam kemanisan amal Allah tahu betapa engkau telah mencuba sedaya-upayamu...
Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu dalam kedukaan Allah mengira setiap titisan air matamu...
Bila engkau merasakan hidupmu ketinggalan Dan masa telah meninggalkanmu Allah masih setia disisimu....
Bila engkau memikirkan betapa Engkau telah mencuba segalanya tetapi tidak tahu kemana arah tujuanmu Allah ada jalan penyelesaiannya....
Bila tiada sesuatu yang memberi pengertian buatmu dan kau keliru atau kecewa, maka Allah adalah jawapannya.....
Andai tiba-tiba pandangan semakin terang dan kau menemui sinar harapan, itulah untukmu bisikan Allah....
Bila segalanya berlangsung dengan baik dan engkau meletakkan setinggi kesyukuran kehadratnya Allah telah memberkati ke atasmu....
Bila engkau gembira dan dirimu sarat dengan ketaqwaan kepadaNya  memberikan engkau senyumanNya...
Bila engkau mempunyai tujuan untuk engkau laksanakan dan impian untuk kau tunaikan Allah akan membuka matamu dan memanggil namamu.. 
Ingatlah .....walau dimana jua engkau berada Dan apa jua yang kau lakukan
Allah sentiasa ada bersamamu.




"sygana" "kongsi" cerita

Featured Post

RAHSIA SURAH YASSIN AYAT KE 58

      Mari kita hayati dan amalkan... Barangsiapa yang membaca YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58... Surah tersebut "SALAAMU...

CERITA TERDAHULU

get this widget here

Tinggalkan jejak anda ye..:)