Blogger Layouts

Pages

Followers

Wednesday, May 25, 2011

MENGINGATI ALLAH SWT.


SETIAP DETIK MENGINGATI  ALLAH
Bagi setiap Mukmin hendaklah menjadi kewajiban bagi dirinya supaya sentiasa melaksanakan solat sunat ketika di malam hari kerana amalan tersebut yang dilakukan oleh orang-orang yang terdahulu sehingga mencapai darjat yang tinggi dan luhur di hadapan Allah swt. Membiasakan diri mengosongkan perut, berdiam diri menjaga lisan dan hati serta menjauhi daripada bergaul dengan orang-orang yang hatinya lupa mengingati Allah. 
Hendaklah selalu menjaga keluar masuk nafas kita dengan selalu berzikir kepada Allah swt. Dalam setiap saat mendawamkan lafal "Allah, Allah, Allah." dalam hati seiring dengan degupan jantung kita. Namun sebaik-baiknya bagi pemulaan kita atau orang yang baru hatinya masih begitu kuat berasa was-wasnya seelok-eloknya membaca istighfar (Astaghfirullah al-azhiim) sebanyak-banyaknya. Disertai dengan penuh rasa takut dan berharap akan keagungan dan kebesaran Allah. Sehingga hati kita mendapatkan pancaran cahaya "Nur illahi"Insya Allah akan membawa kita kepada keselamatan Dunia dan Akhirat. 
Apabila kita melaksanakan perintah Allah maka hendaklah dibuangkan segala pandangan terhadap manusia yang ditujukan kepada kita dan buangkan kepentingan peribadi kita. Semuanya hendaklah kita tujukan semata-mata kepada Allah swt. Untuk menghindarinya dari pandangan manusia yang memuji keatas amalan kita semasa melaksanakan perintah Allah. Tidak lain tidak bukan hanyalah kita perlu menghindarkan diri kita dari mereka, supaya kita dapat mengasingkan diri sepenuhnya dan membebaskan jiwa kita dari segala harapan mereka dan melenyapkanlah segala nafsu kita. 
"Hai Daud, seseunggunya kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah engkau menuruti hawa nafsu nanti ia (hawa nafsu) kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Seseungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang pedih, kerana mereka melupakan hari perhitungan" { QS. Shod: 26}.
Berzikir sehingga ke satu tahap kita akan merasai seluruh anggota termasuk kemaluan turut berzikir, kerana anggota tersebut juga adalah milik Allah swt, kerana diakhirat nanti anggota ini juga akan berkata-kata dengan sendirinya, dibahagian dada akan terasa sejuk dan hati serta jantung akan terasa dingin dan nyaman. Dicelah-celah jari –jari kaki dan tangan, dibahagian dan juga tempat-tempat yang berllipat akan terasa seperti angin yang dingin seolah-olah meniup udara dingin dan amat nyaman serta hati, perasan dan fikiran sentiasa tenang. Apabila terjaga dari tidur perkataan pertama dengar disebut Allah, Allah, Allah dan sangat sukar untuk digambarkan keenakkannya.


"sygana" "kongsi" cerita

No comments:

Featured Post

RAHSIA SURAH YASSIN AYAT KE 58

      Mari kita hayati dan amalkan... Barangsiapa yang membaca YAASIN sepenuhnya dan pada ayat ke 58... Surah tersebut "SALAAMU...

CERITA TERDAHULU

get this widget here

Tinggalkan jejak anda ye..:)